La nivel mondial, majoritatea guvernelor nu reușesc să reducă corupția

La atelierul organizat de Transparency International-Moldova (TI-Moldova) au participat  23 de profesori din 18  raioane din țară.

Corupția în sistemul educațional poate afecta calitatea educației și egalitatea de șanse între elevi. Profesorii integri identifică și previn aceste practici, promovând un mediu educațional echitabil și transparent. Aceasta este concluzia atelierului desfășurat la 9-10 august 2024, de către Transparency International-Moldova (TI-Moldova) la care au participat 23 de profesori din 18 raioane din țară. Cadrele didactice, managerii de instituții educaționale, dar și funcționari publici din cadrul direcțiilor raionale de învățământ au fost implicați în activități și discuții interactive, alături de trainerii și experții anticorupție.

În prima parte a atelierului, experta anticorupție Mariana Kalughin a prezentat cadrul normativ și instituțional anticorupție la nivel de țară, precum și instrumentele necesare combaterii acestui fenomen. La rândul său, experta TI-Moldova, Ianina Spinei, le-a vorbit participanților despre integritatea în sistemul educațional, conflictul de interese, declarațiile de avere și interesele personale. La atelier a fost invitată și reprezentanta Ministerului Educației și Cercetării, Rodica Brăguța, șefa Direcției Juridice, care le-a arătat participanților Codul de etică a cadrelor didactice, precum și planurile sectoriale anticorupție din domeniul educației, în contextul ultimilor modificări survenite Codul de Etică. În continuare, șefa Inspectoratului de Integritate de la Autoritatea Națională de Integritate (ANI), Ala Timoftică, le-a a prezentat aspectele practice din domeniul integrității, cu spețe analizate de către inspectorii de integritate pentru subiecții declarării din domeniul educației.

Experta TI-Moldova, Ianina Spinei, le explică participanților despre despre conflictul de interese, declarațiile de avere și interesele personale.

În cea de-a doua parte a atelierului, participanții au fost invitați să realizeze un proiect didactic, prin care vor prezenta tema anticorupție în instituțiile unde activează, având diferite grupuri țintă: profesori, colegi, părinți sau elevi. Majoritatea au folosit resursele și informațiile prezentate la atelier, acestea reprezentând un punct de reper important în activitatea lor pedagogică.

Promovând integritatea în sistemul educațional, cadrele didactice devin exemple pentru elevi