La 15.11.24, Centrul Național Anticorupție (CNA) a lansat în baza unui regulament, aprobat prin Ordinul Directorului CNA, concursul de selectare a reprezentanților societății civile în domeniul anticorupție în Grupul de monitorizare (GP) al Programului național de integritate și anticorupție pentru anii 2024-2028 (PNIA).
Reprezentanții societății civile și mediului de afaceri își exprimă dezacordul în legătură cu concursul inițiat.
Cadrul legal lacunar – PNIA (în capitolul IX), reglementează procedurile de raportare. Reprezentanții societății civile sunt menționați între subiecții responsabili de monitorizarea procesului de implementare a documentului de politici publice. Însă, PNIA nu prevede desemnarea acestora urmare a vreunui concurs, precum și nu deleagă CNA competențe de a reglementa, organiza și desfășura concursul. Astfel, Regulamentul CNA este lipsit de vreun temei legal. În lipsa vreunor prevederi referitoare la modul de desemnare a reprezentanților societății civile în GP în cuprinsul Hotărârii Parlamentului nr. 442/2023 privind aprobarea PNIA și a Planului de acțiuni pentru implementarea PNIA, ar urma ca procedurile să fie dezvoltate printr-o hotărâre distinctă a Parlamentului.
Condiții de eligibilitate disproporționate și exagerate – Cerințele față de candidații la funcțiile de membri ai GM din rândul societății civile sunt disproporționate. Regulamentul impune: experiență în domeniul justiției de cel puțin 5 ani; deținerea unei diplome de studii superioare de licență sau echivalentul acesteia; deținerea cetățeniei Republicii Moldova etc.).
Dosarul de concurs trebuie să conțină: cererea tipizată; CV-ul; copia buletinului de identitate; copia documentelor care confirmă studiile; copia carnetului de muncă, în cazul în care candidatul deține carnet de muncă sau alte acte ce confirmă experiența în domeniu; scrisoarea de intenție. În mod nejustificat, sunt impuse niște condiții similare celor care trebuie să fie întrunite în accederea în serviciul public. Asemenea condiții, ca și concursul propriu-zis, sunt exagerate atât timp, cât conducătorii CNA nu sunt numiți urmare a vreunui concurs.
Semnatarii acestui APEL PUBLIC nuanțează:
Membrii societății civile nu sunt funcționari publici și nu ar trebui tratați ca atare. Aceștia reprezintă o componentă independentă, având rolul de a oferi expertiză, monitorizare și control dintr-o perspectivă imparțială externă. Condiția concursului este formalistă și nepotrivită autonomiei societății civile.
Concursul formal, cu criterii rigide, poate exclude reprezentanți ai comunităților locale, grupurilor vulnerabile sau ai organizațiilor mici, care joacă un rol esențial în prevenirea și combaterea corupției.
Impunerea unei proceduri similare ocupării unei funcții publice generează percepția că societatea civilă este subordonată instituțiilor de stat, ceea ce subminează parteneriatul egal între acestea.
În state cu democrații, desemnarea membrilor societății civile în grupuri de lucru se bazează pe deschidere, colaborare și experiență practică, nu pe concursuri birocratice. Normele internaționale recomandă procese flexibile și incluzive pentru implicarea societății civile.
Semnatarii acestui APEL PUBLIC solicită:
Refuzul din partea CNA de la concursul inițiat.
Adoptarea unui proces de desemnare transparent, inclusiv și adaptat naturii și specificului societății civile. Procedurile, în corespundere cu bunele practice, ar trebui să încurajeze participarea cât mai largă din partea societății civile și ar trebui să se bazeze pe competențe, experiență și angajament în domeniu.
Reiterarea necesității unui parteneriat egal între CNA și societatea civilă.
Semnatari:
Transparency International-Moldova
Platforma Națională a Tinerilor pentru Participare Activă
Fundația pentru Dezvoltare din Republica Moldova