Rapoartele de activitate ale Autorităţii Naţionale de Integritate (ANI) relevă, în ultimii ani, o tendinţă îngrijorătoare de nerespectare a regimului conflictelor de interese de către aleșii locali (primarii și consilierii locali) – peste jumătate din actele de constatare a încălcărilor fiind emise în privinţa acestora (cca 54% în anul 2021, 50% în 2022 și 59% în 2023).

În intenţia de a susţine familiarizarea aleşilor locali şi a angajaţilor din autorităţile publice locale (APL) la subiectul tratării conflictelor de interese, Transparency Internaţional-Moldova (TI-Moldova) a desfăşurat în anul 2024 o serie de instruiri pentru aleşii locali şi angajaţii APL. Totodată, având în vedere experienţa efectuării sondajelor ce ţin de aplicarea politicilor anticorupţie în APL, TI-Moldova a decis s-o extindă asupra APL, concentrându-se asupra aplicării politicii de tratare a conflictului de interese.

Astfel, TI-Moldova a efectuat în primul semestru al anului 2024 un sondaj în 9 APL (primăriile din satele: Peresecina, Mîndreşti, Sărata Veche, oraşele: Cimişlia, Leova, Ungheni, Glodeni, Rezina, Cantemir), în cadrul căruia au fost intervievate 175 de persoane, în mare parte angajaţi ai primăriilor, consilieri locali, conducători ai entităţilor publice (şcoli, grădiniţe, întreprinderi municipale). Scopul sondajului a constat în analiza opiniilor şi experienţelor respondenţilor privind aplicarea politicii conflictelor de interese în APL, identificarea eventualelor probleme şi formularea propunerilor de îmbunătăţire a situaţiei. 

La baza sondajului a fost un chestionar care a inclus întrebări ce ţin de familiarizarea respondenţilor cu prevederile legale ce țin de conflictul de interese, percepţiile şi experienţele privind aplicarea acestei politici în APL; opiniile despre domeniile de activitate ale APL cu riscuri înalte de conflicte de interese şi corupţie; disponibilitatea de a denunţa cazuri de corupţie, conflicte de interese şi de a colabora cu organele de stat în prevenirea lor; propunerile de îmbunătăţire a activităţii APL. Activitatea a fost realizată cu susţinerea Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Cehe.

Rezultatele sondajului atestă un nivel insuficient de familiarizare a aleșilor locali și a angajaților din APL cu legislația ce ține de integritate, inclusiv de tratare a conflictelor de interese. Astfel, în medie, doar fiecare al doilea respondent a menționat că a participat în anul 2023 la instruiri la subiectul integrității, inclusiv tratării conflictelor de interese, în unele APL nivelul de participare la atare instruiri fiind foarte jos (de ex., în primăria Cimișlia la instruiri au participat 32% din respondenți, la Glodeni – 38%). Și aprecierea de către responsenți a propriilor cunoștințe în acest domeniu este destul de modestă, media fiind de 6,6 puncte din 10 posibile.

Doar circa jumătate din respondenți (48%) consideră corect ca un funcţionar public, ca şi oricare altă persoană, are interese personale. Majoritatea exemplelor de interese personale invocate de respondenți sunt greşite, deoarece nu reflectă interese personale, ci situații de conflicte de interese consumate, incompatibilități, încălcări ale restricțiilor stabilite prin lege. Cele mai frecvente au fost exemplele de  angajare de către un conducător al instituției publice a rudelor sale în subordine nemijlocită. Au fost și respondenți care au remarcat că nu au/nu au întâlnit interese personale.

Chiar dacă majoritatea respondenților au atribuit corect la persoane apropiate soţul/soţia, părinţii şi copiii, o mare parte din interlocutori n-au referit la asemenea persoane bunicii, nepoţii, unchii/mătuşele, concubinii/concubinele şi socriiRespondenţii nu înțeleg și nu disting diferite tipuri de conflicte de interese (reale, potenţiale şi consumate) prevăzute înlegislaţie, nu știu ce sancţiuni riscă în cazul nerespectării cerinţelor de declarare a averilor şi intereselor personale şi de raportare a conflictelor de interese.

În ceea ce privește depunerea declarațiilor de avere și interese pentru anul 2023, în medie, cca 77% din respondenţi susțin că le-au depus, iar 23% – nu.[1] Fiecare al 10-lea respondent din cei ce au depus declaraţii a menţionat că s-a confruntat cu probleme la depunere/completare, inclusiv de ordin tehnic, legate de funcționarea sistemului E-Declarații al ANI, precum și de reflectarea bunurilor mobile și imobile la valoarea de piaţă.

Printre domeniile de activitate ale APL în care există riscuri sporite de apariție a conflictelor de interese și a corupției au fost remarcate, în special: angajarea și promovarea personalului, gestionarea mijloacelor financiare, efectuarea achizițiilor publice și darea terenurilor în arendă. În medie, 7 % din respondenţi au menționat că ştiu despre cazuri de corupție, conflicte de interese, nereguli care au avut loc în APL în care lucrează în anul 2023, 73 % – nu cunosc, iar 20% au evitat să răspundă la întrebare. Printre atare exemple au fost invocate: „Conducătorul unei întreprinderi municipale încheie contracte de achiziţii publice cu un agent economic condus de fiica lui” (Ungheni); „Un consilier local lucrează în paralel la o întreprindere municipală din Rezina” (Rezina).

Deși majoritatea respondenţilor nu văd diferenţă dintre o întrebare ce ţine de un salariu care ar permite un trai decent şi cea care se referă la un salariu care n-ar genera corupţie, totuşi, unii respondenţi au remarcat corect că majorarea salariilor nu-i face integri pe funcţionarii publici: „Neluarea mitei nu depinde de mărimea salariului. Chiar dacă salariul este foarte mare, un om necinstit va lua mită” (Glodeni); „Cât n-ar fi fost de mare salariul, persoana ar putea dori mai mult… mărimea salariului nu o va opri să ia mită”  (Cimişlia).

Disponibilitatea respondenților de a denunța cazuri de corupție, conflicte de interese și nereguli este destul de joasă – în medie, doar 45% din respondenți sunt deciși să le raporteze, 26% – susțin că nu le vor raporta și 29% – au evitat să răspundă la întrebare. Printre cei mai decisi să comunice despre corupție și nereguli sunt respondenții din Peresecina, Sărata Veche și Glodeni. Respondenții care nu sunt dispuşi să denunțe asemenea cazuri au invocat printre motivele principale că aceasta nu este responsabilitatea lor (35,3% din respondenți), că le-ar fi creat doar probleme (29,4%) și că nu au încredere că vor fi protejaţi ca avertizori de integritate (20,6%).

Aproape toţi respondenţii (în medie, cca 97%) sunt satisfăcuţi de comunicarea cu angajații primăriei și cu primarul din localitate, ceva mai puţini (93%) – de comunicarea cu consilierii locali. Persoanele nemulțumite de procesul de comunicare, în special cu conslierii locali, au atras atenția asupra faptului că aceștia nu se implică activ în viața comunității și că populația din localitate nu-i cunoaște: „Oamenii din sat nu cunosc cine sunt consilierii locali, trebuie de informat oamenii prin diferite modalităţi despre şedinţele consiliului” (chestionarul 10, Sărata Veche); „Consilierii locali nu se implică în activităţile realizate de primărie” (chestionarul 17, Mîndreşti); „E nevoie de o implicare mai mare a consilierilor locali în procesul de luare a deciziilor” (chestionarul 2, Glodeni).

Fiind rugaţi să indice la ce subiecte ce ţin de activitatea lor profesională ar dori să fie instruiţi, respondenţii au solicitat, cu precădere, familiarizarea cu legislaţia ce ţine de funcţionarea APL; drepturile şi obligaţiile aleşilor locali; procesul bugetar şi gestiunea patrimoniului și mijloacelor publice. Totodată, a fost invocată frecvent necesitatea familiarizării la subiectul integrităţii în serviciul public (asigurarea accesului la informaţii, transparenţa decizională, tratarea conflictelor de interese, efectuarea achiziţiilor publice).

Respondenții au venit cu propuneri de îmbunătăţire a activităţii APL, remarcând de regulă, necesitatea unei mai bune comunicări a aleşilor locali cu populaţia; sporirea transparenţei APL; angajarea şi promovarea merituoasă a cadrelor; majorarea salariilor angajaților APL; schimbul de experiență cu alte APL, în special, din Uniunea Europeană pentru a putea prelua bunele practici. Printre sugestii au fost menționate, în particular: „Mai multă comunicare a conducerii cu angajaţii, inclusiv prin şedinţe comune; instruiri pentru angajaţi pentru a spori nivelul de profesionalism” (Ungheni); „Avem nevoie în primărie de tehnică/calculatoare performante dotate cu toate cele necesare, condiţii de muncă mai bune (mobilier, scaune)” (Sărata Veche); „Implicarea tuturor aleşilor locali, activiştilor, oamenilor simpli în procesul decizional, informarea mai bună a cetăţenilor despre proiectele deciziilor şi documentele aprobate, despre impactul lor pentru dezvoltarea localităţii” (Rezina); „Să avem programe informaţionale care să ne uşureze lucrul, de ex., evidenţa diferitor documente – de acces la informaţii, petiţii, eliberarea diferitor certificate etc.” (Rezina); „A angaja personal competent, a îmbunătăţi comunicarea, a creşte transparenţa în activitatea primăriei” (Leova); „Mai multă transparenţă în activitatea primăriei şi mai puţină birocraţie. La conducere – oameni competenţi, nu cei numiţi pe linie de partid” (Glodeni).

Pornind de la cele sus-menţionate, conducătorii APL ar trebui să solicite de la Autoritatea Naţională de Integritate, Centrul Naţional Anticorupţie, Institutul de Administrare Publică desfăşurarea instruirilor la subiectul integrităţii, în speţă, tratarea conflictelor de interese şi declararea averilor şi intereselor personale. Entităţile publice respective ar trebui să extindă procesul de familiarizare a aleşilor locali şi funcţionarilor din APL cu prevederile cadrului legal din domeniu, inclusiv prin platforma e-Learning, pentru ca subiecţii declarării să le înţeleagă şi să le aplice corect.

De asemenea, conducerea APL ar trebui să-şi concentreze atenţia asupra prevenirii şi soluţionării conforme a conflictelor de interese şi, după caz, să apeleze la asistenţa inspectorilor de integritate ai ANI. În acest context conducerea APL ar trebui să sporească controlul intern în domeniile cu risc sporit de corupţie şi conflicte de interese specificate de respondenţi, în special, la angajarea şi promovarea personalului, gestionarea mijloacelor financiare, efectuarea achiziţiilor publice şi darea terenurilor în arendă, precum şi să transparentizeze informaţiile despre activităţile respective, inclusiv prin intermediul paginilor web. La transparentizarea proactivă a informaţiilor, autorităţile publice trebuie să se conducă de prevederile legislaţiei noi privind accesul la informaţiile de interes public.

Rezultatele sondajului în rândul aleşilor locali şi angajaţilor din APL, inclusiv necesităţile de instruire, propunerile de îmbunătăţire a activităţii şi a climatului de lucru în APL vor fi prezentate pentru luare de atitudine conducătorilor autorităţilor monitorizate, Grupului de lucru pentru implementarea Programului Naţional de Integritate şi Anticorupţie (CNA), Autorităţii Naţionale de Integritate, Congresului Autorităţilor Locale din Moldova.  

Acest comunicat a fost realizat de Transparency International – Moldova în cadrul proiectului ”Prevenirea conflictului de interese la nivel local. Preluarea bunelor practici din Republica Cehă în Republica Moldova”, finanţat de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Cehe. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia donatorului.

Raportul integral poate fi descărcat aici

Aplicarea-politicii-de-tratare-a-conflictelor-de-interese-in-APL

Comunicat EN poate fi descărcat aici